Hyvä ryhti tarkoittaa hyvää terveyttä


 

Selkäranka on tärkein ryhtiin vaikuttava tekijä. Jotta ryhtisi ja terveytesi olisivat parhaat mahdolliset, selkäsi on oltava mahdollisimman hyvässä kunnossa. Kun selkänikama siirtyy pois normaalista asennosta, selkäytimeen ja muihin selän hermoihin kohdistuu huomattava paine, tätä kutsutaan subluksaatioksi. Paine häiritsee hermoston tärkeitä viestejä, eikä hermostosi toimi enää sataprosenttisesti. 

Huono ryhti saattaa panna alulle oireiden kehittymisen:

  • Lihasten pitää työskennellä rajusti pitääkseen keho pystyssä. Tämä aiheuttaa väsymystä, keho jää ilman ilman ylimääräistä energiaa, jota tarvitaan hyvään oloon. 

  • Kireät ja kipeät niska-, selkä- ja raajojen lihakset – muutokset lihaksissa ja nivelsiteissä saavat aikaiseksi jäykän ja kivuliaan olon. 
  • Yli 80 % niska- ja selkäongelmista johtuvat huonon ryhdin aikaansaamista kipeistä ja kiristyneistä lihaksista. 
  • Nivelkipu- ja jäykkyys – kulumisen- ja rappeuman riski kasvaa. Huono ryhti ja nivelten jäykkyys lisää kulumisen mahdollisuutta mitä vanhemmaksi tulemme.



 

Miten säilytät tai parannat ryhtiä?
 
  • Tarkkaile painoasi – ylipaino, varsinkin kehon keskiosassa, ”vetää” selkää eteenpäin ja heikentää vatsalihaksia.

  • Harrasta liikuntaa säännöllisesti – säännöllinen liikunta auttaa pitämään kehon notkeana sekä auttaa voimistamaan lihaksia, jotka pitävät optimaalisen ryhdin. 

  • Osta tukeva sänky – kunnon patja tukee selkärankaa ja auttaa sitä pysymään samassa asennossa kuin jos olisimme seisaallaan. 

  • Kiinnitä huomiota kolhuihin – jokainen putoaminen, liukastuminen ja kaatuminen voi aiheuttaa häiriöitä kehittymisessä tai johtaa kehon sopeutumiseen kipuun tai vammaan ja näin aiheuttaa ongelmia myöhemmin.

  • Tutkituta silmäsi – vika näköaistissa voi muuttaa tapaa jolla ”kannat” itseäsi tai johtaa silmien rasittumiseen. 

  • Kiinnitä huomiota työpisteeseesi – onko työtuolisi tarpeeksi korkealla verrattuna työpöytääsi? Tarvitsetko jalkatukea helpottaaksesi jalkoihin kohdistuvaa painetta?




Testaa oma ryhtisi


Edestä: Seiso rennosti peilin edessä jalat hartioiden leveydellä. Sulje silmät ja nyökkää päätä ylös ja alas. Pysähdy kun omasta mielestäsi olet neutraalissa, rennossa asennossa. Ole liikkumatta, avaa silmäsi ja tarkista onko: 

  • pää suorassa
  • hartiat samalla korkeudella
  • käsien ja lantion välissä yhtä paljon tilaa
  • lantio samalla korkeudella 
  • polvilumpiot suoraan eteenpäin
  • nilkat suorassa

Sivulta: Tähän tarvitset toisen avun tai valokuvan itsestäsi sivulta. Tarkista onko:

  • pää pystysuorassa
  • leuka vaakasuorassa lattiaan nähden
  • hartiat linjassa korvien kanssa
  • polvet suorassa
  •  alaselkä hivenen mutkalla